Описание для модели 270 и Основного раздела (Primary partition).
Сообщения о сбое диска:
Это наиболее предпочтительный и безопасный вариант.
В режиме ручного IPL
выбираем: 3. Use Dedicated Service Tools (DST)
На экране:
Dedicated Service Tools (DST) Sign On Type choice, press Enter. Service tools user . . . . . . . . . . _______ Service tools password . . . . . . . . _______
вводим соответствующие имя и пароль.
4. Work with disk units | ||||||||||||
1. Work with disk units configuration | ||||||||||||
1. Display disk configuration | ||||||||||||
4. Display non-configured units | ||||||||||||
Здесь мы должны увидеть новый диск.
Выходим по F3 и попадаем в меню
4. Work with disk units
4. Work with disk units | ||||||||||||
2. Work with disk units recovery | ||||||||||||
6. Disk units problem recovery procedures | ||||||||||||
1. Initialize and format disk unit | ||||||||||||
Initialize and format complied successfully.
Выходим по F3 и попадаем в меню
4. Work with disk units
4. Work with disk units | ||||||||||
2. Work with disk units recovery | ||||||||||
3. Replace configured unit | ||||||||||
После завершения опервции новый диск оказывается в состоянии Resuming
.
Выходим из DST.
Выбираем: 1. Perform an IPL
Выполняется загрузка системы, и при этом выполнятся синхронизация данных на новый диск. Это поисходит на экране с следующим соощением:
IPL Step: Storage Management Recovery
Дожидаемся загрузки системы и меняем режим IPL на нормальный.
Определение позиции в которую установлен жесткий диск в SST (Подробный пример):
3. Work with disk units | ||||||||||
1. Display disk configuration | ||||||||||
6. Display disk hardware status | ||||||||||
Далее нужно выбрать диск и записать номер позиции (Card position) в которую установлен диск.
Для основного раздела моделей 270 и 820, позиции дисков нумеруются так: D01
, D02
, D03
, D04
и т.д.
Work with disk units | ||||||||||
Display disk configuration | ||||||||||
Display disk configuration status | ||||||||||
Если неисправный (сбойный) диск находится в состоянии Suspended
(Приостановлено) то выполняем процедуру замены диска: Физическая замена диска.
Если сбойный диск имеет статус Active
(Активный) то нужно приостановить для него зеркальную защиту в SST.
Перейти к шагу 8.
Чтобы приостановить (Suspend) зеркальную защиту для диска нужно в SST выполнить следующие действия (Подробный пример):
3. Work with disk units | ||||||||||
3. Work with disk unit recovery | ||||||||||
3. Suspend mirrored protection | ||||||||||
Далее нужно выбрать диск для которого нужно приостановить зеркальную защиту и следуем инструкциям на экране.
Нужно найти новый диск в списке не настроенных дисков.
Для этого выполняем:
Запустить SST.
If you cannot get to SST, select DST (see Dedicated Service Tools (DST) in the iSeries Service Functions ).
Note: Do not IPL the system to get to DST.
Нужно выбрать:
Work with disk units | ||||||||||
Display disk configuration | ||||||||||
Display non-configured units | ||||||||||
Если нет не настроенных дисков (Non-Configured Units
), то будет выдано предупреждение: No Non-Configured Units
Note: It can take up to 5 minutes for the IOP to report the device to the system. If the disk unit you just exchanged does not appear as a non-configured unit on the display, wait a few minutes. Then, press F5 to refresh the display. When the disk unit you just exchanged appears as a non-configured unit on the display, перейти к следующему шагу.
(From the Service Tools display, select Work with disk units–>Work with disk unit recovery–>Disk unit problem recovery procedures–>Initialize and format disk unit.)
Выбираем диск, который был только что установлен (новый, исправный диск).
Work with disk units | ||||||||||||
Work with disk unit recovery | ||||||||||||
Disk unit problem recovery procedures | ||||||||||||
Initialize and format disk unit | ||||||||||||
Initialize and format the disk unit. When the new disk unit is initialized and formatted, the display shows that the status is complete (this may take 30 minutes or longer).
Perform the following:
a. Return to the Work with Disk Unit Recovery display and select Replace configured unit.
Work with disk units | ||||||||||||
Work with disk unit recovery | ||||||||||||
Disk Unit Recovery | ||||||||||||
Replace configured unit | ||||||||||||
b. On the Select Configured Unit to Replace display, select the configured disk unit to exchange.
c. On the Select Replacement Unit display, select the replacement disk unit. Return to the procedure that sent you here.
This ends the procedure.
Если система не загружается, то на контрольной панели будет указан код (xx
) неисправного диска, формат:SRC B1xx4504
ИД сообщения . . . . . : CPPEA03 Серьезность . . . . . : 99 Тип сообщения . . . . : Информационное Дата отправки. . . . . : 30.08.16 Время отправки . . . . : 07:54:13 Сообщение . . . : *Attention* Contact your hardware service provider. Cause . . . . . : Internal analysis of exception data indicates that hardware service is recommended to maintain system availability. Recovery . . . : It is recommended that you contact your hardware service provider to have failing item 53P3348 serviced, failure to do so could result in a loss of system availability. Press F14 and report the problem. Technical description . . . . . . . . : LIC Predictive Analysis
ИД сообщения . . . . . : CPPEA02 Серьезность . . . . . : 99 Тип сообщения . . . . : Информационное Дата отправки. . . . . : 29.08.16 Время отправки . . . . : 20:16:07 Сообщение . . . : *Attention* Contact your hardware service provider now. Cause . . . . . : Internal analysis of an exception indicates that hardwar service is required now. Recovery . . . : Contact your hardware service provider and provide the following list of possible failing items: 53P3348 97P3960
ИД сообщения . . . . . : CPI0949 Серьезность . . . . . : 99 Тип сообщения . . . . : Информационное Дата отправки. . . . . : 29.08.16 Время отправки . . . . : 20:16:06 Сообщение . . . : Зеркальная защита для диска 5 временно выключена. Причина . . . . : Зеркальная защита для дискового накопителя с номером 5 временно выключена. Данные потеряны не были. Зеркальная защита приостановлена по одной из следующих причин: 1. Специалист сервисного представительства выполняет ремонт запоминающего устройства. 2. Запоминающее устройство неисправно. 3. В запоминающем устройстве возникли ошибки. Ниже указано это запоминающее устройство. Серийный номер диска: 21-E0003 Тип диска: 4326 Модель диска: 050 Имя ресурса устройства: DD001 Исправление . . : Система автоматически возобновит зеркальную защиту после устранения ошибки. Техническое описание . . . . . . . . : ИД протокола ошибок - X'00000000'.
ИД сообщения . . . . . : CPI0989 Серьезность . . . . . : 40 Тип сообщения . . . . : Информационное Дата отправки. . . . . : 29.08.16 Время отправки . . . . : 20:16:34 Сообщение . . . : Зеркальная защита для дискового устройства 5 возобновлена. Причина . . . . : Система завершила копирование данных из запоминающего устройства с серийным номером 21-E0004 в запоминающее устройство с серийным номером 21-E0003 Зеркальная защита для дискового устройства 5 возобновлена. Ниже приведены имена ресурсов для исходного устройства: Имя ресурса устройства: DD002 Ниже приведены имена ресурсов для целевого устройства: Имя ресурса устройства: DD001
Это сообщение появляется при автоматическом возобновлении зеркальный защиты — например был сбой на диске/контроллере.
No Non-Configured Units The function you requested cannot be performed at this time because: o The requested function requires one or more non-configured units. No non-configured units were found on the system. This condition must be corrected before the requested function can be performed. The following are the recommended recovery procedures: o If there are non-configured units connected to the system, ensure that all such units are powered on and are cabled correctly. If all non-configured units are powered on and are cabled correctly and this error still occurs, call for service. Replace configured unit failed.
Модели 270, 800, и 810 - Disk unit (dedicated)
To remove or replace the disk unit using dedicated maintenance:
Determine if the system has logical partitions. Go to Determine if the system has logical partitions before continuing with this procedure. Were you directed here from Recovery procedures? Yes: Перейти к следующему шагу. No: Go to Recovery procedures. To remove a disk unit using dedicated maintenance, perform the following: Power off the system. See Power on/off the system and logical partitions. Disconnect the power cord. On Models 270, 800, and 810 with a system unit expansion attached, disconnect both the system line cord and the expansion unit line cord. To remove the disk unit, pinch the two surfaces of the latching mechanism together and pull the handle towards you to release the disk unit from the slot. Remove the unit.
Figure 1. Removing a disk unit - dedicated
Are you finished with the repair?
Нет: Перейти к следующему шагу. Да: Replace the covers that were removed during this procedure and return to the procedure that sent you here. This ends the procedure.
To Install a disk unit using dedicated maintenance, perform the following:
Power off the system. See Power on/off the system and logical partitions. Disconnect the power cord. On Models 270, 800, and 810 with a system unit expansion attached, disconnect both the system line cord and the expansion unit line cord. Put the disk unit part way into the desired slot and rotate the handle of the disk unit towards you. Push the disk unit completely into the slot and rotate the handle towards the disk unit to latch it into the slot. Replace the covers that were removed during this procedure and return to the procedure that sent you here. This ends the procedure.